Zoveel te vertellen over mijn rondreis!

16 april 2016 - Tsitsikama, Zuid-Afrika

Heeee! Daar zijn we weer! Sorry sorry sorry, voor het zolang uitblijven van een nieuwe blog. Ik heb zoveel meegemaakt de laatste tijd dat ik denk dat dit mijn langste blog zal worden, haha. Ik heb veel te vertellen over mijn rondreis.

Ik heb echt heel veel gave dingen gedaan, dus laten we beginnen waar we de vorige keer zijn geëindigd: Shark cage diven in Mosselbaai! HOE COOL?! Het was echt zo tof. Ik heb er zolang naar uitgekeken en het voldeed helemaal aan mijn verwachtingen. Je krijgt eerst een safety briefing en daarna ga je met een groep van 10 mensen de zee op. Daar laten ze een kooi in het water zakken waarin je gaat om de witte haaien onderwater te kunnen bekijken. Ze lokken de haaien met het hoofd van een tonijn. De haaien kwamen zo dichtbij en ik vond het prachtig om deze beesten van dichtbij mee te maken. Ze zijn zo groot! Soms 4 tot 5 meter lang. We hebben alles gefilmd met de Gopro. Tot 3 keer toe beet de haai in de kooi precies voor Bram en mijn gezicht, écht spannend! Dat doen ze omdat ze eigenlijk niet goed kunnen zien en met hun tanden voelen wat iets is. Ik heb geleerd dat deze beesten helemaal niet zulke monsters zijn als dat ze vaak worden beschreven. Al met al, een toffe ervaring en voor degene die ooit de kans krijgen: DOEN!

In Wildernis zijn we naar het nationaal park geweest en daar zijn we gaan kanoën. Na 3 kwartier kanoën kwamen we bij een uitstappunt. Vanaf daar moesten we ongeveer 3 kwartier de berg op hiken voordat we bij een waterval uitkwamen. Daar hebben we wat gezwommen en gegeten.

Na Wildernis zijn we naar Knysna gegaan, wat echt een prachtige plek is met fenomenale uitzichten over de lagoons. Maar we hadden pech, want het heeft twee dagen bijna non stop geregend toen we daar waren. Het was erg mistig dus we hebben niet echt van de mooie views kunnen genieten. We hadden onze geplande boottrip maar geannuleerd en zijn een dagje naar het winkelcentrum gegaan. De dag daarna heeft Bram surflessen gehad en heb ik me vermaakt met mijn spiegelreflexcamera. Oh en we hebben Biltong geproefd! Een Zuid-Afrikaans goedje, het is eigenlijk gewoon gedroogd vlees. Maar of het nou perse lekker was? Niet echt. We hebben het weggegeven aan de schoonmaaksters van onze accommodatie en die waren er ontzettend blij mee.

Na Knysna zijn ge naar Plettenbergbay gegaan, ook wel Plett genoemd. Het is een stad met prachtige stranden. We hebben hier veel uitstapjes gedaan. Op dag 1 zijn we naar Tenikwa geweest, wat een wildlife centre is. Zij vangen gewonde dieren op, voornamelijk katachtige. Het doel is altijd om hen terug in het wild te krijgen maar dit is niet altijd mogelijk. Ik heb hier verschillende dieren van heel dichtbij kunnen zien en dat is een heel bijzondere ervaring. Dit gezegd te hebben, gaan we naar de volgende dag. Op deze dag stonden ook de dieren centraal. We zijn begonnen bij Monkeyland. Dat is een heel groot ‘bos’ waar veel verschillende apen leven. Daar ga je dan met een gids doorheen. Prachtig om te zien. Hier kon ik mijn spiegelreflexcamera eens even goed gebruiken! Later die dag zijn we naar Jukani geweest. Dit is een award winning sanctuary. Ook een opvang voor heel veel verschillende dieren met het uitgang om hen terug in het wild te zetten. Wat helaas niet altijd mogelijk is. Zo hebben we een witte tijger gezien (zie foto!). Hij was blind en zou in het wild niet overleven. Wat een prachtig beest en je kon hem echt van zo dichtbij bekijken.

Vanuit Knysna zijn we naar Tsitsikamma gegaan. Hier heeft Bram de hoogste bungeejump van de wereld gedaan. En ik dan? Nee ik ABSOLUUT niet, ik vond het al eng om te zien hoe hij sprong, haha. Het is een bungeejump met een hoogte van 216m. Hij vond het geweldig! Hij heeft de video gekocht, dus ik ben er zeker van dat degene die Bram goed kennen die nog wel te zien krijgen. Na de bungeejump zijn we naar het National park geweest. Wat is Tsitsikamma prachtig. Ik denk dat het één van de mooiste plekken is waar ik ben geweest in Zuid-Afrika. De golven hier waren zo ongelofelijk hoog en sloegen met een flinke kracht tegen de rotsen aan. Heel indrukwekkend. We hebben in dit park ook een hike gedaan. De berg op richting een hangbrug en later een waterval. De uitzichten waren indrukwekkend. Op de hangbrug was er een vrouw die heel erg bang was omdat de brug zo slingerde. Ze stond vlak naast mij op de brug en ik zag hoe bang ze was. Ik vroeg haar of ik haar misschien kon helpen. Maar ze keek me alleen bang aan, zei niets en liep bevend terug naar het begin. Later kwam ik deze vrouw nog tegen en begon ze me te knuffelen. Het was een Chinese mevrouw die op zo’n heerlijk accent zei: ‘I’m so sorry, I was so scared that I couldn’t say anything. Thankyou so much, you’re so nice’. Haha zo schattig. Later zag ik dat ze de brug was overgestoken met haar zoon en riep naar haar: ‘WOEHOEEE, GOOD JOB. VERY PROUD OF YOU!’. Ze moest zo hard lachen. In tsitsikamma sliepen we in een tent. Dit vond Bram een must, omdat we aan het backpacken waren. Ik moet zeggen dat ik er een beetje bang voor was maar het was eigenlijk nog wel heel erg geslaagd (op de koude nacht na dan, haha). We zaten in een soort backpackers camping en hebben hier wat mensen leren kennen en een heel gezellige avond gehad.

Oke, doei Tsitsikamma: op naar Jeffreysbay. Ook een badplaats met prachtige stranden en uitzichten over de zee. We hebben hier heerlijk weer gehad dus besloten om naar het strand te gaan. We hadden hier expres niet zoveel gepland omdat we al zoveel hadden gedaan. Hier in Jeffreysbay heb ik het beste restaurant van Zuid-Afrika ontdekt. De naam van dit restaurant is Kitchen Windows. De eerste avond gingen we hier eten en het eten was perfect. Bij elke hap die ik nam dacht ik: Wow… En ook de service en de wijn waren zo goed. Zo goed, dat we de dag daarna er weer zijn gaan eten haha! Als je er ooit in de buurt komt, ga er echt heen!! Na Jeffreysbay zijn we naar Addo Elephant park geweest. Hier hebben we één volle dag safari gehad. Heel spannend met je open jeep zo vlak langs de dieren. We hebben wilde olifanten, gazellen, pumba’s, stokstaartjes, springbokken, zebra’s, kudu’s, leeuwen, buffels etc. etc. gezien. Op het laatst was er een moment dat we een hele kudde olifanten en buffels samen tegenkwamen. Schitterend om te zien, misschien wel 30 olifanten en 40 buffels tezamen. Bram was aan het filmen met zijn Gopro en liet hem per ongelijk uit het raam vallen.. (OJEE!) Dieren vallen je niet aan als je in het voertuig zit omdat zij alleen het voertuig zien. Zodra je uitstapt, zien zij jou als mens en dan is de situatie onvoorspelbaar. Onze guide wilde uitstappen om de Gopro te pakken maar op het moment dat hij dat deed, liep de hele kudde olifanten onze richting uit. Hij kon niets anders dan de deur dicht doen en terug in het voertuig gaan zitten. Zo indrukwekkend en eng tegelijk als er 30 olifanten op je jeep komen aflopen. Gelukkig kwam er een andere ranger die ons te hulp schoot bij het oppakken van de Gopro! Pfieeeuw, er is geen olifant op gaan staan haha.

Onze laatste stop was Port Elizabeth, voor lokale mensen PE genoemd. Hier hebben we de stad verkend, en zijn we gaan winkelen. Omdat mijn Rayban echt versleten was hebben Bram en ik allebei een nieuwe Zonnebril gekocht. Er was een actie 2+1 gratis! Dus ik kreeg er een gratis super mooie bril bij. Nu kunnen we weer een paar jaar vooruit. We zijn ook nog naar het casino geweest hier. Niet dat ik er iets van snapte, het werkt hier allemaal wel wat anders dan in Nederland. Uiteraard met verlies verlieten we het casino en entertainment world (Wat trouwens wel een aanrader is als je ooit in Port Eliabeth komt, zo mooi daar en heel veel te doen!). Ook zijn we in PE naar de foodmarket geweest. We hadden een heerlijke accommodatie en we konden het goed vinden met de eigenaar. Hij vroeg of we mee uit wilden gaan met hem en een andere mevrouw die daar ook sliep, die we ook al hadden leren kennen. Uiteraard wilden we dat! Op stap met een vrouw van 50 en een man van 38, ik had er niet teveel van verwacht. Maar wat een feest uiteindelijk haha, die twee gingen helemaal los. Het was echt een heel leuke en hilarische avond. De volgende ochtend was het tijd om terug te vliegen naar Kaapstad, het normale leven ging weer beginnen. De rondreis was heerlijk, ik heb het zo naar mijn zin gehad.

Toen ik eenmaal terug in Stellenbosch was, was ik stiekem ook wel weer blij om thuis te zijn. Ik voel me zo thuis hier. Heel fijn om mijn lieve huisgenoten weer te zien. Ze vertelden mij over dat er nog een keer was ingebroken. Gelukkig was er niks meegenomen omdat het alarm op tijd afging. En over een naakte man die in de tuin zat en kleren had gestolen op 1 april. Uiteraard geloofde ik dit niet in eerste instantie, maar het was echt waar! Mijn huisgenoten hadden die dag de security opgebeld en die wilden niet komen omdat ze dachten dat het een aprilfool was. Sjonge wat gebeuren hier toch gekke dingen, veiligheid is wel een dingetje.

De week begon weer en Bram ging mee naar stage. Hij vond het super leuk om de kinderen en de crèche te zien. ’s Middags ging hij mee naar het educatiecentrum waar hij de kinderen geholpen heeft met hun huiswerk. De jongens vonden Bram natuurlijk allemaal helemaal leuk, want zo vaak zien ze geen man. Echt heel leuk om te zien!

Dat weekend zijn we naar Kaapstad geweest. We zijn naar Bouldersbeach, capepoint en robbeneiland geweest. Wat een geweldige dingen heeft Kaapstad toch te bieden. Capepoint met zijn prachtige uitzichten. Bouldersbeach, waar je zo dicht bij de pinguïns kan komen. Vooral dit was één van mijn hoogtepunten. En ook Robbeneiland met de heftige geschiedenis van Zuid-Afrika en Nelson Mandela, heel indrukwekkend. Je wordt hier rondgeleid door ex-gevangenen waardoor je echt alles aan ze kan vragen. Ook echt een must-do als je ooit naar Kaapstad gaat.

Maandag zijn we nog naar de finale rugby game geweest. Dit was super leuk en gezellig en voor Bram de eerste keer dat hij zoiets zag. Helaas verloor Maties in de laatste minuut dus de sfeer was niet geheel optimaal meer na de wedstrijd. Bram heeft de dag daarna nog een motor gehuurd en was natuurlijk helemaal in zijn element. Hier met die prachtige wegen door de wine estates en Kaapstad, is dat ook wel te begrijpen.

Daarna was het natuurlijk tijd voor afscheid. Ik heb Bram dinsdagavond afgezet op het vliegveld in Kaapstad. Wat natuurlijk even verdrietig was. Maar de tijd vliegt hier voorbij en voor ik het weet, ben ik weer in Nederland. Al wil ik daar nu nog lang niet aan denken. Hij is veilig aangekomen in Nederland.

Oke, dit is absoluut mijn langste blog ooit geworden. Iets voor de diehard lezers en lezeressen ;) Ik hou jullie snel weer op de hoogte van de gang van zaken op stage etc. Maar ik ga het hierbij laten voor vandaag. Ik hoop dat alles daar goed gaat! Veel liefs en tot snel!

1. Eva:
    16 april 2016
    Hoi Paola! Wat een ontzettend leuk verhaal! Ik heb echt gelachen! Klinkt geweldig wat je allemaal doet! Ik wilde al graag naar Zuid-Afrika, maar na al deze verhalen word ik steeds enthousiaster! Je schrijft ook echt leuk! Veel plezier en succes! X