Inzamelingsactie!

18 mei 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Lieve iedereen,

Zoals jullie weten loop ik op dit moment stage in Zuid-Afrika. In Kayamandi om precies te zijn. Dit is een township aan de rand van Stellenbosch. De crèche waarin ik werk is een paar jaar geleden geverfd en beschilderd door vrijwilligers. Helaas zijn de muren van de crèche gaan scheuren en zijn er nieuwe platen gemaakt die op de oude wanden zijn geplaatst. Dat is de reden dat de kinderen in mijn crèche nu tussen grijze grauwe muren zitten. De teachers en de organisatie betreuren dit heel erg, maar helaas is er geen geld beschikbaar om de crèche op te knappen.

Toen kwam ik met het idee: Laat ik de crèche gaan schilderen en dan opfleuren met leuke wandschilderingen. Een geweldig idee natuurlijk, maar wel prijzig. Toen ik met dit idee naar huis kwam reageerde mijn huisgenootje Iris erg enthousiast. Zij is een student aan de Kunst Academie en is ONT-ZET-TEND creatief en kan erg mooi schilderen en tekenen. Dat moet goedkomen dus! En toen was mijn enige struggle: de financiering. Helaas kan ik dit niet alleen en daarom heb ik besloten om een inzamelingsactie te starten. Ook om mensen in mijn omgeving de kans te geven om het goede doel te steunen met 100% garantie dat elke cent goed terecht komt. Mocht er meer centjes worden opgehaald dan dat nodig is voor het opknappen van de crèche, wordt dit besteed aan speel- en leermaterialen die verdeeld worden onder de 31 crèches in Kayamandi. Die zijn hier ook heel erg nodig. Er is gewoon bijna geen budget voor materiaal. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er heel creatief wordt omgegaan met de materialen die ze wel hebben, maar ik zie dagelijks dat de behoefte groot is. Hoe blij de kinderen al worden van een simpele bal of puzzel. Het is heel bijzonder om te zien.

Hulp in dit township (en alle andere natuurlijk) is zo ontzettend hard nodig. Je moet dit eigenlijk met je eigen ogen zien om het te begrijpen. Dit zijn mensen die leven in mini huisjes van golf golfplaten en vaak met aardig wat familieleden in één zo’n kamertje: een shag. Ik zal wat foto’s toevoegen als sfeerimpressie. De kinderen waarmee ik werk hebben al zoveel meegemaakt. Dat is voor ons als Europeanen echt niet voor te stellen. Soms is er voor hun geen tijd om kind te zijn. En hoe mooi is het dan dat wij dat hun kunnen geven met simpele kleurige muurschilderingen en speel- en leermaterialen.

Ik hoop dat jullie allemaal een handje mee willen helpen, want we kunnen echt een verschil maken. Het geld zal alleen besteed worden aan duurzame zaken waar de kinderen en teachers nog heel lang plezier aan zullen beleven. Mocht je dit project willen steunen kun je centjes overmaken naar NL92 RABO 0113071396, ter name van P.E. Nicolai. Zet als beschrijving: HELP KAYAMANDI en zet ook even je naam erbij, dan weet ik wie ik moet bedanken ;) Alle beetjes helpen, al is het maar een paar euro!

Uiteraard zal ik jullie allemaal op de hoogte houden van de vorderingen, de inzamelingsactie, en het resultaat hiervan. De inzamelingsactie sluit op 26 mei 2016. We zullen de crèche opknappen in het eerste weekend van juni!

Kleine update:

Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik vorige week gevallen en heb ik hierdoor mijn voet gebroken. Het is gelukkig niet heel ernstig, een scheurtje in mijn bot aan de zijkant. Ik zit 4 weken dag en nacht in een brace. Ik mag nu (een week later) beginnen met het rustig lopen op krukken en mag vanaf vandaag ook weer een schoen aan. Dus ben heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ik ga namelijk vandaag mijn laatste rondreis doen. Een gebroken voet kwam dus niet heel gelegen. Maar alles was al betaald (vlucht, hotels, activiteiten etc.) dus ik ga er gewoon voor. Om drie uur rijden we naar het vliegveld van Kaapstad en dan vliegen we naar Durban! Ik zal jullie volgende week vertellen hoe het is geweest en wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik heb er ONTZETTEND veel zin in! Making the best of it met mijn manke pootje.

1. Dorien:
    18 mei 2016
    Sterkte met je voet. En ik hoop dat veel mensen wat willen doneren. Het ziet er echt niet uit. Wel benieuwd hoe de binnenkant van de hutjes er uit zien. Plezier in Durban en een beetje voorzichtig hoor. Heel terugkomen. Groet van dorien